De Nobiling is gebouwd in opdracht van de Duitse Rijkswaterstaat (Wasser- und Schifffahrtsamt), als opvolger van de ‘Reiher’, om de Bovenrijn vrij te houden van ijs. Om het schip ‘s zomers ook nog te kunnen inzetten werd er een sleeplier op gezet (nu vervangen door een beting). ‘Nobiling’ is de naam van een belangrijke WSA-ambtenaar die gezorgd heeft dat de Rijn bevaarbaar is gebleven.

De Nobiling heeft pas in 1956 ijs gebroken, ijs van wel zes meter dik! In de jaren ‘60 werd er al een opvolger van de Nobiling gebouwd, de ‘Josef Langen’. Zowel de ‘Reiher’ als de ‘Josef Langen’ varen nog in functie in Duitsland.

Om op de ondiepe Bovenrijn te kunnen varen moest de Nobiling een geringe diepgang hebben, hierdoor is de opbouw van aluminium, dit resulteert in een diepgang van 1,20 meter. De Nobiling heeft twee schroeven om zo veel mogelijk voortstuwingsvermogen op een geringe diepgang te hebben.

De schroeven worden aangedreven door twee direct-omkeerbare Deutz motoren, dit houdt in dat er geen keerkoppelingen tussen zitten en dat de motor gestopt wordt om het schip van de vooruit in de achteruit te zetten, de motoren gaan dan dus andersom draaien. Er zit geen ‘vrijloop’ op, de motoren worden dan gewoon stil gezet.

De Nobiling is in de jaren ‘70 naar Nederland verkocht, waar zij aanpassingen heeft ondergaan, onder andere om op zee te kunnen varen. Aanpassingen zoals gaten in het boeisel, waterdichte deuren in de opbouw, een scheg tussen de schroeven, ankers via kluisgaten (die lagen vroeger op het dek anders bleven ze in het ijs steken), etc. Gezien de rompvorm van de Nobiling is het echter niet verstandig de zee op te gaan (hij is nogal rond en slingert snel, een echt rivierschip).

Het schip heeft in Amsterdam, Emmeloord en Koudum gelegen. De huidige eigenaren hebben het schip sinds 2004, wonen erop en varen meestal in de buurt van Arnhem.

In de volgende artikelen staat meer over de geschiedenis van de Nobiling:

Nobiling Strombaudirector - Nobiling & Josef Langen in de winter 1963 - Nobiling TU-Delft

De kwaliteit van deze kopieen is niet optimaal, we zijn nog op zoek naar de originele tijdschriften om betere kopieen te kunnen maken.
Heeft u betere? Neem dan contact op met ons!